Sunday, April 17, 2011

Sarawak PRN : Real Change?( tajuk baju aku..)



 

Aku memakai baju ini semalam, baju ini aku beli sewaktu menonton festival filem bebas di satu sekolah cina di Pulau Pinang.Dalam dakapan aku Muhammad si comel yang selalu tersenyum(terkadang menangis pabila hendak tidur).Angin laut bertiup,aku ingin memasang pesan berbisik pada angin ini untuk saudaraku di sana.Jauh di barat laut kepulauan Borneo rakyat Sarawak membuat keputusan yang penting tentang halatuju negeri mereka pada hari ini.

Keputusan telah keluar,Sawarak masih kekal di bawah pemerintahan BN, tahniah aku ucapkan.Sarawak pada aku sangat unit lanskap politiknya,mana tidaknya tiada satu pun parti di dalam gabungan BN yang bertanding datangnya dari Semenanjung Malaysia dan sudah tentu Putrajaya tidak mampu untuk menentukan siapa KM Sarawak dan pembawaan politiknya. Dengan populasi yang bercampur dan jurang ekonomi dan kefahaman politik antara penduduk pendalaman dan bandar yang sangat jauh tentu sahaja membuatkan Sarawak sangat unik. Aku menjangkakan untuk Pakatan Rakyat menang pada Pilihanraya Negeri semalam amat tipis,bayangkan masih ada rakyat Sarawak yang berpandangan bahawa untuk menjadi pemimpin mereka seharusnya kaya, kerana bagaimana pemimpin yang tidak kaya dapat menolong rakyat yang susah.Semangat feudalisme masih sangat menebal.

Sewaktu PRU 13 aku masih berada di Miri, aku meraikan kemenangan PRU 13 hanya di bilik hotel dan di kaca TV sehingga ke pagi,aku menerima sms dari teman-teman dan saling mengucapkan tahniah seperti mereka pula yang bertanding.Seminggu sebelum itu iklim politik di Miri tidak semeriah di Semenanjung,jika tidak silap ingatan aku hanya ada 2 banner besar daripada DAP , dan bendera parti-parti politik juga amat kurang di jalan-jalanraya dan itu sebagai indikator bahawa ceramah-ceramah di sini tidak semeriah di tempat-tempat yang lain,entah.

Rata-rata penduduk sarawak yang aku jumpa berketurunan Iban dan Kelabit,dari perbualan aku dengan meraka hampir semuanya tidak sukakan Taib Mahmud ketika itu namun aku amat hairan natijahnya tidak sampai kepada keputusan pilihanraya yang masih memihak kepada Taib Mahmud lagi.(Sebelum aku terlupa rakyat Sarawak sangat ramah dan mudah mesra,katakan sahaja anda dari Semenanjung dan tujuan anda datang ke Sarawak,pasti akan diramahi oleh mereka)

Namun keputusan semalam jelas menggambarkan bahawa di bandar-bandar utama seperti di Kuching dan Miri,rakyat di Sarawak jelas mahukan perubahan.Di Miri jelas di wilayah ekonomi seperti di Pujut dan Piasau telah didominasi oleh DAP.Angin kematangan politik telah bertiup dari semenanjung ke kepulauan Borneo itu.Sudah tentu ia akan sampai dahulu di bandar-bandar besar yang mana pemusatan penduduk amat tinggi di sini,perbincangan-perbincangan politik sebetulnya akan menjadi meriah di sini sama ada di kedai-kedai kopi,majlis makan malam,minum petang, rasmi mahupun tidak rasmi, bicara-bicara dari mulut ke mulut lebih mudah, akses kepada maklumat sangat tinggi.Datangkanlah pengetahuan ilmu dan maklumat nescaya sebarang kezaliman akan dihambat dan dipijak sehingga lumat.

Aku sangat percaya kepada hak-hak asasi kita sebagai manusia,hak dalam beragama,pemilikan harta,nyawa dan maruah dan sebagainya.Sehingga sebelum semua rakyat memahami hak-hak ini,maka kita belum berupaya untuk mengucapkan sayonara kepada BN.

No comments: