Monday, July 23, 2012

Kelahiran ahli baru dan Harapan

Pagi ini aku diberikan kad ucapan selamat untuk kelahiran orang baru pertama kali bagi sepasang pasangan yang juga kawan aku.Aku menulis ucapan dengan agak panjang.Meski akan diomel oleh kawan aku(dan dia telah buktikan atau itu memang sifatnya??).Ini ayatnya....

May seeds turn into wheat,
May wheat turn into bread,
May bread turn into lovely breakfast...

May your baby turn into brave men,
May your brave men turn into lovely person...
Just like your both.....

Lahirnya cahaya mata di dalam keluarga secara langsung melahirkan sebuah harapan yang baru.Sebagai ibu bapa kita sering ingin anak kita melakukan,melalui,mendapat dan menjadi insan yang terbaik malah lebih baik dari kita.Boleh jadi keinginan kita itu kita salurkan dalam bentuk gesaan dan paksaan,nasihat dan galakkan,denda dan penghargaan dan sebagainya.Boleh jadi keinginan kita itu menjadi beban yang berpanjangan kepada anak-anak.Tapi yang pasti semuanya adalah untuk membentuk mereka menjadi insan yang  terbaik(atau menjadi insan seperti yg kita harapkan dan gambarkan).Namun satu nasihat yang aku tidak akan pernah lupa dan selalu aku syarahkan pada isteri aku.

Begini,kita mungkin menitipkan beribu-ribu kata nasihat untuk mereka,dan mungkin kita pernah menghadiahkan dan mendenda mereka beratus-ratus kali untuk setiap satu kejayaan dan kesilapan mereka.Setiap kali itu boleh jadi mereka lupa atau ingat(atau dendam).Tetapi mereka tidak pernah akan lupa apa yang kita lakukan dan tunjukkan kepada mereka.Lalu mereka akan contohi.Tingkah laku mereka adalah cerminan kita.

No comments: