Tuesday, January 25, 2011

Pakcik Tua Dan Nasihatnya

Cahaya bulan menikam muka, sudah tentu dengan kedingin malam,bahang panas bulan itu hanya secebis kuman di mata kedinginan.Aku melangkah laju membuka pintu sebuah francais makanan segera (ala yang poster ayam dan burgernya lebih besar dari gelas minuman berkarbonat tu,tidak pasti sama ada ayam itu terlampau sehat atau sebaliknya).Semuanya telah habis, hanya tinggal sisa-sisa daging ayam bersalut tepung. Aku melangkah keluar, meraba-raba telepon tangan di saku untuk melihat jam.Hampir lewat malam.

Tiba-tiba aku merasakan waktu telah berpatah balik,mataku menatap jelas seorang pakcik yang tidak terlampau tua dan tidak terlampau muda,sangat bersesuaian untuk aku gelarnya pakcik duduk dihadapanku.Di waktu itu puteraku telah lahir ke dunia, dan dia melawat dan menitipkan nasihat yang amat berguna.Tentang masa...adakah yang lebih berharga dari itu?

Wajahnya sangat tenang,bila bercakap senyumannya beriringan bersama alunan suaranya.Diksinya sangat jelas dan tepat,ayatnya ringkas dan mudah difahami.Sesekali menyapu janggutnya yang panjang sehingga ke buah halkum, tidak tebal tetapi kemas.Urut-urat uban melingkari janggutnya.

Sambil memandang ke wajahku dengan pandangan yang cukup ikhlas, dia lantas melontarkan jawapan tentang masa.Katanya,masa itu umpama gaji bulanan kita,perlu pandai menetapkan kegunaannya sama seperti wang.Jika tidak ia tidak pernah cukup.Masa tetap 24 jam sehari,dan terpulang kepada kita untuk menentukan bagaimana ia akan digunakan, sudah tentu ia akan cukup seperti kamu mendapat gaji bulanan pertama kamu.Ringkasnya...

Aku ingin bertanya bagaimana pula perihalnya dengan perempuan itu yang mendapatkan gaji dari suaminya dan berjoli-joli dengan wang rakyat ke sana sini, sudah tentu tiada hadnya,bukan.Namun aku ketapkan bibir ini.Biar sahaja aku jumpa jawapannya di akhirat nanti di hadapan tuhanku.

Tiba-tiba aku dikejut dengan angin malam yang menampar mukaku dengan kuat.Aku tersedar.Aku lihat jam di talepon tanganku,cuma 3 saat telah berlalu.

2 comments:

Anonymous said...

adakah perempuan itu Bik MAMA?heheh

Shah said...

Perempuan itu:
a)Bulat-bulat.
b)Perasan bijak.
c)Pandai berbelanja
d)Berpuaka

Tak tahu mana nak pilih.