Friday, January 28, 2011

Standard Deviation

Aku telah berfikir banyak untuk masalah ini, namun tidak aku ketemu jawapan yang pasti.Begini,aku ada beberapa set mana setiap satunya mempunyai beberapa data. Setiap data itu juga mempunyai beberapa nilai rawak yang tersendiri. Soalannya,bagaimanakah aku ingin ketahui nilai yang sepatutnya menghampiri nilai terbaiknya(atau sekurang-kurangnya mediannya). Aku cuba menyelesaikannya menggunakan standard deviation [matematik tingkatan 4 aku rasa] ,aku kurang pasti sama ada method ini betul atau tidak, namun setakat ini aku rasa inilah yang terbaik.Di bawah ini aku bagi satu contoh set.
p/s: Data sebenar adalah beribu-ribu lemon.

A1,A2,A3,A4…… = data-data
A, B,C,D………   = set-set

Untuk itu aku mencari median bagi setiap X.Jadi ini hasilnya seperti di  Table.2




Dan melalui method pengiraan bagi mean dan juga standard deviation( table.3).

 
Kemudian aku kumpulkan set-set itu dan aku rankingkannya pula mengikut peratus standard deviation terhadap meannya [Table.4].Dan akhirnya aku ketahui data yang mana yang bermasalah. Seterusnya aku hanya menyemak set yang bermasalah sebagai contoh data A3.


Kemudian aku plotkan graf data A3,  Nilai vs Set.





Set yang bermasalah adalah Set B,C,E dan F.

Tetapi secara keseluruhannya jika dibuat bandingan set dan data yang bermasalah adalah yang mempunya % delta yang lebih besar dari sifar.Untuk mengetahui set yang mana mempunyai masalah nilai mengikut data-data tertentu,boleh ulangi langkah seperti Chart.1.

Kesimpulannya semakin kurang % delta itu semakin baik dipersion set-set itu.

 p/s: Sulit sungguh untuk aku menulisnya di dalam bahasa melayu.

2 comments:

Anonymous said...

Is this time series?

Shah said...

set data-datanya untuk 3 bulan...
Jika itu menjawap persoalan tersebut ;P....

Ya Ampun....Kalau aku ada masalah statistic i know who should i refer to...yes!!!hehehe.mahu jadi guruku?