Sunday, December 26, 2010

6 Sebab Mengapa Anda Harus Ambil Tahu Tentang Politik.

Ramai orang yang hanya mengenal politik itu hanya ada hitam putih.Mungkin bagi sesetengah orang,putih itu mewakili kerajaan dan hitam itu mewakili pembangkang atau sebaliknya.Dan untuk selain dari itu tiada.Pandangan ini sangatlah dangkal dan jauh dari kebijaksaan untuk seorang rakyat yang berada di bawah lembayung demokrasi.

Mengapa anda harus ambil tahu tentang politik.

1.Itu hak anda yang sudah terjamin.

2.Tiada masalah jika anda seorang yang suka menadah kitab-kitab agama, kaki shopping,workaholic, kaki solat dan sebagainya.Tetapi jangan menganggap politik ini membuang masa.Jadilah pengundi yang bijak, tidak mustahil jika anda bijak mengundi, cukai barangan import boleh dikurangkan(anda tidak perlu lagi ke paris dan london untuk mendapatkan beg LV), gaji anda boleh dinaikkan,kitab-kitab agama dan kelas-kelas agama dengan harga yang sangat minima.Polisi kesihatan yang sangat baik,cukai yang munasabah dan sebagainya.

3.Sudah pasti, anda tidak perlu menyokong mana-mana blok secara aktif.Sudah cukup membaca manifesto kedua-dua belah pihak dan menyokong mana yang memberi manfaat kepada anda secara banyak.

4.Semua ini tidak memerlukan anda mengeluarkan sedikit wang pun (cuma membeli surat khabar) atau di internet secara percuma.

5. Anda tidak perlu melabur untuk mengetahui tentang politik, tetapi orang politik akan melabur kepada anda.Jika anda seorang pelobi yang bijak.

6.Memang susah untuk menegur pemerintah kerana peluang untuk bersemuka dengan pemerintah mungkin kurang atau hampir tiada.Jadi undi anda adalah medium paling berkesan menegur pemerintah/pembangkang.Percayalah undi anda lebih ditakuti oleh pembangkang/pemerintah daripada anda cubit pinggang gendut mereka, dan bisikkan mutiara-mutiara nasihat yang hebat.



No comments: