Thursday, December 9, 2010

Hidangan Malam (II)

Beberapa malam yang lepas aku dan rakan sekerjaku mengadakan makan malam di satu restoran yang ada semacam gerabak-gerabak kereta api,sambil menikmati makanan diiringi alunan Muzik-Muzik Inggeris yang seakan kedengaran atau tidak( akan aku ceritakan lagi ya tentang Muzik Inggeris ini)

Aku memesan jus nenes, agak baik jus nenas ini, pekat dan sejuk tanpa kehadiran ais ketul bersamanya.Tidak terlampau manis dan masih terasa butiran halus isi nenas.Cuma agak sedikit,kalau diteguk sekali nafas mungkin sahaja boleh selesai.

Untuk pembuka selera,dihidangkan salad dan yang baiknya sosnya boleh dipilih.Aku memilih thousand island( ini kesukaan isteri aku), sos-sos yang lain aku terlupa ;P.Aku hanya menghabiskan separuh mangkuk, meski ini hidangan percuma tetapi aku sangat yakin harganya telah disertakan siap-siap bersama hidangan utama.Jika tidak, tentu sahaja aku akan singgah untuk menikmati salad percuma bersama air kosong yang juga percuma dan setelah selesai beredar tanpa membayar sesen pun.

Beberapa minit hidangan utama sampai,Lobster dipanggang bersama krim pekat dan juga steak lembu.Aku tidak dapat menghidu sebarang bau kesegaran isi lobster ini.Permukaan isi lobster ini agak garing akibat dipanggang bahang api, namun struktur isi di dalamnya sangat lembut dan harum.Apabila dimakan bersama krim yang pekat, seolah-olah ia cair di dalam mulut.

Untuk steak daging lembu, ia sebesar tapak tangan. Aku memilih well cook tetapi dagingnya  masih sangat lembut untuk dipotong. Cuma sosnya tidak berapa menyelerakan, agak tawar dan tidak mempunyai rasa. Aku rasa jika sosnya ditambahkan lebih bawang dan tomota yg dikisar halus mungkin aroma dan rasanya akan terasa lebih kuat.

Owh aku terlupa berbicara mengenai muziknya.Dari mula aku masuk hingga aku keluar aku tidak perasan langsung bahawa lagunya sering bertukar-tukar.Jadi untuk aku ,Muzik Inggeris itu telah gagal untuk mengInggeriskan selara aku.

2 comments:

Yani said...

Shah, aku pun tak ingat apa nama menu aku malam tue. Tapi dagingnya sedap. Harum baunya. Tapi untuk makan sendiri mau aku pikiaq 2,3,4 kali la.

Shah said...

Hahaha..aku takde pikir-pikir dah, sudah tentu aku tak pergi dengan duit sendiri,hahaha.

Masa aku memesan order(jika bukan duit sendiri),tajuk menu bukanlah satu perkara untuk aku ambil tahu dan ingati,ngeh he he