Saturday, December 11, 2010

Hidangan Kampung (I)

Hari pertama di kampung sangat mendamaikan. Kedinginan paginya sampai ke tulang.Bermotosikal di pagi hari bukanlah satu pilihan yang terbaik untuk aku meski kenderaan ringan ini begitu menyenangkan pergerakan.

Pagi pertama aku menikmati cucur kucai yang ditanam dihalaman rumah,Meskipun tanpa dicicah sos, aroma dari kucai dan bawang cukup menyelerakan.

Usai membeli hadiah untuk baby kembar abang ngah dan kak ngah,aku singgah di rumah ayah kak ngah( tujuan aku balik kampung pun sebenarnya untuk menghadiri kenduri kawin Lin di rumah ini keesokan harinya).

Makan tengahari sehari sebelum kenduri biasanya masakan kampung yang ringkas.Gulai pucuk paku,ikan goreng tongkol,pekasam ikan sepat dan juga sambal belacan begitu membangkitkan selera.Gulai pucuk paku itu kuahnya agak pekat,pucuknya pula sangat lembut dan rangup, kombinasi dengan sambal belacan memang sangat sesuai.Ikan sepat pekasam pula digoreng garing namun isi di dalamnya masih lembut.Dan untuk aku pekasam yang terbaik adalah yang tidak begitu masam sangat.Makan panas-panas dot dot dot.....

Balik-balik sembahyang jumaat tidur sebentar, bila bangun-bangun terus capai pinggan dan nasi sesenduk.Siapa dapat menolak apabila perut lapar selepas tidur disorongkan ikan keli goreng masak pedas dan juga cendawan kampung tumis kari.Untuk pencuci mulut pula sudah cukup dengan dua bungkus tapai pulut yang dibuat sendiri.Keluarga aku memang terkenal dengan kemahiran membuat tapai pulut. Isinya sangat manis dan tidak antah.Untuk aku tapai yang terbaik apabila selesai makan,gas yang berlebihan aku keluar ikut hidung.Itu memang nikmat yang sukar diungkap.
 
Hingga jumpa lagi,izinkan aku menikmati keropok likur pula.

No comments: