Wednesday, February 2, 2011

Hati-Hati di Jalan Raya

Di tengah kesesakan lampu isyarat yang terpacak sana sini dan bertukar kaler dengan sangat pantas.Aku memandang wajah isteri aku. Dia membalas pandangan itu dengan senyuman. Di syurgakah aku ini, Tanya hatiku.Namun tiba aku dikejutkan dengan sebuah kereta yang badannya agak berkurap memotong kereta aku dicelah-celah kesesakan itu.Bernasib baik tidak bergeser dengan badan keretaku, tentu kurapnya itu berjangkit. Aku mengomel panjang.

Aku katakan kepada isteri dijalan raya ini kita dengan mudah untuk melihat siapa manusia yang berjaya atau yang gagal. “Bagaimana?” Tanya isteriku.Cuba bayangkan ,orang yang membawa kereta dengan sangat laju tidak kena pada tempatnya ini berfikir bahawa dengan memandu laju,dia mungkin sempat sampai ke tempat tujuan itu dengan cepat kononnya masa itu emas, namun dia terlupa bahawa jika pemanduannya itu cepat untuk 1 jam, bagaimana baki 23 jam selebihnya itu pula. Dia fikir satu jam dijalan raya itu penting, tetapi tidak memikirkan kemana perginya masa 23jam yang lain itu pergi.Orang jenis ini sebenarnya tidak pernah memikirkan tentang masa, apa yang ada hanya sifat gelojoh.Sudah tentu akhirnya mereka ini golongan yang gagal dalam hidup.”Bagaimana abang tahu?”soal isteriku dengan matanya yang berkelip-kelip.Mungkin fikirnya aku ada jawapan untuk semua permasalahan dunia. Lihat sahaja dengan kenderaan yang dipakai.Aku menyapu kesimpulan.


Selamat Tahun Baru Cina,di dalam kesebukan pulang ke kampong berhati-hati dengan kereta yang berkurap dan lori yang berhantu.

No comments: