Friday, February 4, 2011

Aku,William dan Cameroon Highland

Aku menggosok-gosok badan apabila disapa angin dingin.Sesekali aku memeluk Muhammad yang berada di dada sambil membetulkan kedudukan kepalanya yang tertidur lena di bahuku.Ibunya pula sebuk merakamkan seberapa banyak gambar ala photographer professional masa kini menggunakan kamera digital yang aku ragui hasilnya nanti.Matahari sangat cemerlang di Cameroon Highland,namun panasnya hanya suam-suam kuku dan hanya bermain-main di lapisan epidermis.Aku mendongak, aku tak tahu nama saintifik kumpulan-kumpulan awan di birai langit,namun ia seperti kepulan-kepulan gula kapas.Tentu sahaja puji dan puja hanya selayaknya untuk-Nya atas anugerah alam ini.

Cameroon Highland yang terletak di satu daerah di barat daya Pahang yang mempunyai ketinggian sehingga 1830 dari paras laut dan mempunyai suhu serendah 18 C yang aku sangat ragui faktanya kini kerana terlampau banyak kobis dan bayam yang ditanam di sini,Aku meyakini Cameroon Highland bukanlah kali pertama dijumpai oleh pegawai Inggeris William Cameroon seorang juruukur Inggeris,namun oleh kerana beliau keturunan Inggeris,maka nama Cameroon Highland diambil sempena nama beliau.

Terdapat pelbagai hotel sederhana di sini dan tarikkan utamanya adalah pelbagai pertanian yang sesuai untuk iklim sederhana seperti strawberi dan sayur-sayuran.Namun yang menyedihkan banyak bukit yang ditarah untuk tujuan pertanian dan ini mungkin sedikit sebanyak menyebabkan iklimnya tidak sesejuk dahulu. Kepada YB Devamamy S. Krishnasamy diharapkan dapat melihat isu ini dengan serius lagi meski ini bukanlah tugas utama YB-YB,YB-YB kan muti-tasking.

2 comments:

Fahmi Ismail said...

Hang pergi Cameroon ka Cameron ni Hisha?

Shah said...

Aku pergi Cameroon highland.