Sunday, February 20, 2011

Di Bawah Kipas Baru,Di depan TV Lama,Aku Mengantuk

Agak lama aku tidak menonton Berita TV3 secara fokus, selalunya hanya layang-layang pandang sambil aku berbual-bual dengan isteri.Oleh kerana isteri berkhidmat kepada masyarakat hari ini, dan aku on TV3 untuk Buliten 1.30pm, aku ketawa besar bila YAB PM Malaysia mengistilahkan PKR,"parti keluar beramai-ramai", ada betul ada tidaknya.Aku kira serangan kepada pembangkang ini dilakukan setiap hari di media-media dibawah kawalan Kerajaan BN.

Sistem politik Malaysia aku rasa sudah gila,ia bertambah gila (atau setidak-tidak pun penyakit gila itu maintain) sejak 53 tahun dahulu.Sistem politik malaysia meletakkan parti-parti sebagai penentu masa depan Malaysia. Aku sebagai rakyat mengundi supaya wakil-wakil rakyat dapat membentuk suatu kumpulan-kumpulan pembangkang dan juga kerajaan yang bertidak sebagai penggubal undang-undang dan juga check-balance supaya urus tadbir negara dilakukan secara bertanggungjawap.Untuk membangunkan negara bukanlah hanya tanggungjawap kerajaan secara absolute tetapi ia adalah tanggungjawap rakyat secara umum.

Aku jadi jengkel dengan gaya-gaya politik murahan sebegini.Jika pun PKR itu adalah parti haprak,tidak semestinya YAB PM itu seorang yang betul.You cannot make it right beb,only if you can prove others wrong.

 
Aku bukanlah peminat parti PKR, tetapi sudah tentu aku tidak pernah menyukai BN.

No comments: