Tuesday, February 15, 2011

Kisah Resit-Resit Itu

Hari ini Maulid Nabi,makanya sebahagian orang akan berarak,tentu meriah,aku hanya menikmatinya di kaca TV. Tentu seronok tokey-tokey baju melayu mendapat tempahan baju melayu,aku fikir.Aku dan isteri tidak kemana-mana,hanya duduk-duduk,sembang-sembang,tidak tahu aktiviti ini mendapat pahala atau tidak,untuk yang ke diskusi ilmiah sempena memperingati Nabi saw tentu pahala sebagai ganjarannya.Isteri sepatutnya ke Alor Setar untuk menghadiri kursus Tarbiyatul Aulad( parenting skill dalam bahasa Inggerisnya), aku pula akan menghabiskan kerja-kerja rumahtangga yang tertangguh seperti membersihkan rumah dan isinya serta membaiki lampu dan kipas yang rosak.Oleh kerana kami berdua tidak sehat,maka kami hanya duduk-duduk di rumah.Sudah tentu aku lebih suka isteri berada dibulatan usrah atau di seminar-seminar kerna aku lihat itulah sumber kekuatannya :).

Sedang duduk-duduk, aku membelik-belik segala resit yang bersepah,ada yang diletakkan di atas almari dipinggir TV,ada di atas meja, ada di atas rak.Aku cuba kemaskan dan cuba kepilkan di tempat sepatutnya, resit pembayaran kereta,resit buku-buku yang dibeli dan sebagainya.Apabila dikumpul,dikepil,diketip aku baru perasan yang resit pembayaran kereta telah hilang beberapa bulan.Aduh..apa lagi bebelan ini aku terus dilampiaskan kepada isteriku namun aku sedar semuanya salah aku sendiri,cuma tiada siapa-siapa di situ melainkan dia sahaja, tak akan aku nak membebel dengan Jerry( monyet mainan anak aku) atau mustahil aku mahu membebel di Facebook nanti dibilang mengada-ada sahaja.Mujur telinga isteri sekarang agak tebal,maka dibuat dono sahaja,namun ada ketika dia membalas dengan kata-kata yang membuatkan hati bingkas tenang.

Ya,kerap kali aku meletakkan resit-resit yang penting merata-rata, di mana tempat pinggulku berlabuh setelah balik kerja,disitulah tempat aku menebarkan resit-resit itu.

Dahiku berkerut memikirkan akukah yang bersalah?Dan bagaimanakan aku ingin menjadi seorang yang berdisplin setiap kali aku pulang dari pejabat,aku akan belek satu persatu resit di poket dan di dompet lalu aku saringkan dan kepil atau kepitkan mengikut jenis-jenis resit itu( aku tidak dapat bayangkan betapa aktiviti ini dijalankan seperti semuanya seolah-olah berjalan lancar dalam gerakan "slow motion"), namun natijahnya tidak begitu,pulang dari pejabat dengan badan dan minda yang penat amat sulit untuk aku displinkan diri.Adakah aku PEMALAS!!!Tentu tidak!!(sedikit mungkin,hehe)

Iya,kita kerap menjustifikasikan sesuatu perbuatan itu tanpa melihat kepada disebalik sesuatu yang membuatkan ia berperilaku begitu.Perilaku akhir hanyalah tips of iceberg.Namun disebaliknya,di dasar Iceberg itulah tersembunyi faktor-faktor pencetus.Sudah tentu akibat keletihan badan dan minda aku sukar untuk mendisplinkan diriku untuk melakukan kerja-kerja sebegitu,itu bukanlah suatu pilihan yang bijak untuk aku ubah.Jika aku tidak dapat mengubah sesuatu yang aku tidak dapat kawal,maka satu pilihan( sudah tentu ada pilihan yang lain lagi) adalah dengan memudahkan proses itu.Makanya aku perlu memudahcarakan proses mencari fail-fail yang berkenaan,mengepil dan mengetip resit-resit mengikut jenisnya dan meletakkannya kembali fail-fail tersebut ke tempat asalnya.Jadi sebagai penyelesaianya,aku meletakkan suatu bekas di tempat yang senang dicapai dan senang dilihat.Cukup 3 bulan atau 6 bulan sekali aku akan kepil dan kepitkan resit-resit itu mengikut fail yang sepatutnya.

Sekian...kisah resit-resit itu.

No comments: