Tuesday, February 8, 2011

Kipas Rumah Aku Rosak

Kipas rumah aku rosak.Tajuknya ringkas tapi panasnya sampai ke otak.Sebenarnya kipas ini telah berbunyi-bunyi semenjak aku menduduki rumah ini.Kalau zaman dahulu sudah tentu dianggap rumah ini berpenunggu.Tentu bomah masa itu kaya dan kenyang dengan ayam dan telur ayam kampung jika ditakdirkan waktu itu kipas elektrik telah wujud.
Tapi untuk aku bunyinya mengiringi tidur aku di ruang tamu.Untuk siapa bertandang ke rumah aku kerap mengingatkan supaya jangan risau kipas ini tak akan jatuh,hanya bunyinya sahaja yang nyaring,namun kadang-kala agak merdu mengikut level kelajuan yang diinginkan, jika mahu irama yang sedap mungkin boleh sahaja putarkan level kelajuannya mengikut irama yang dikehendaki bertukar ganti ala pemuzik turn table.

Kini irama itu telah pergi,pergi membawa sekali kedinginannya,yang ditinggalkan hanya bahang kepanasan.Perginya sekelip mata,tidak-tidak pun tinggalkanlah kesan inersia buat seketika,sejuk juga hati ini.

Tapi tak mengapa,mungkin boleh dibuat sauna untuk seketika pujuk hati (malam tadi aku menonton No Ordinary Family dengan berpeluh lenjan,tentu tak payah jogging untuk sebulan ni,aku seperti melihat hati isteriku berkata-kata dalam tidurnya).Yang penting aku tak pernah sesekali akan merindui irama itu.

Tuhan, ingatkan aku untuk membeli kipas meja sehingga kipas itu dibaiki nanti.

No comments: