Saturday, November 27, 2010

Hidangan Malam (I)

Minggu ini aku ingin memenuhi selera aku dengan keenakan ayam yang dimasak dengan cara barat.Jadi aku singgah ke satu restoran francais ini, bukan restoran yang memaparkan iklan ayamnya lebih besar dari gelas kertas air berkarbohidarat,ataupun bukan gambar burger yang isinya lebih kurang sama besar dengan rotinya, dan juga bukan roti bulat dan leper yang penuh dengan isi ikan dan daging di atasnya,bukan..bukan...bukan...

Hidangan yang aku pilih Chicken Cordon Bleu dan untuk minuman aku cuba menyenangkan diri memilih Coffe Macchiato. Manakala pengiringku memilih Lasgne Beef dan untuk minuman Iced white Chocolate coffee.Buat penutup hidangan,kami memilih sepotong Chocolate Indulgance. Sebenarnya aku lebih menyukai kek karot, tetapi pengiringku menyukai benda-benda yang lembut dan berkrim,jadi aku ok sahaja.

Chicken Cordon Blue yang aku tidak tahu apa maksudnya, adalah seketul daging ayam tanpa tulang yang menutupi cairan cheese di dalamnya.Dihidangkan tanpa sos istimewa beserta jejari kentang dan beberapa potong tomato,salad disamping sesudu mayonis di atasnya.Oleh kerana aku berdarah Asia,aku senang sekali menikmati seketul daging ayam itu beserta sos botol.Untuk rasa, ia agak sedap, combinasi ayam dan cheese lalu dicecah dengan sos amat menyelerakan. Daging ayam itu sangat lembut, mudah dipotong dan berbau harum.Luaran daging ayam itu sangat ranggup dan tidak berapa berminyak,baik untuk kesihatan.Untuk minuman Coffe Macchiato, ok sahaja. Foam di atas permukaan coffee gagal memberikan rasa berkrim untuk secawan kopi itu, rasanya agak pahit tetapi tidak berapa pekat.Dan sebenarnya tidak memiliki sebarang keistimewaan dari segi rasa.Sampai di sini sahaja hingga berjumpa kembali.

No comments: