Saturday, November 20, 2010

Servis Kereta

Menyelenggara sesebuah kereta itu satu kerja yang sangat leceh dan juga melibatkan kos yang agak tinggi.Bayangkan ia memakan masa separuh hari dari hari anda,sudah tentu aku pernah mengalaminya sekali sekala,agak menyampah.

Sebelum itu,membeli sesebuah kereta selain harga kereta yang menjadi timbang tara,total owning cost/ownership cost wajib diambil kira daripada kos road tax tahunan,insurans, bayaran bulanan,fuel consumption,daya ketahanan kereta(bagi yang setiap hari menempuhi perjalanan jauh) dan juga kos penyelenggaraan.Ada kereta yang agak mahal harganya tetapi dari segi fuel consumption dan spare part agak murah dan begitu juga sebaliknya.

Tengahari tadi aku menyelenggara kereta vios di pusat servis Toyota.Oleh kerana aku menggunakan kereta Myvii dan Toyota dan melakukan servis berkala di kedua-dua pusat servis ini maka aku melihat beberapa aspek perbezaan yang agak ketara yang melibatkan perkara non-technical.Aku sudah menyelenggara Myvii aku di dua tempat yang berlainan dan SOP-nya lebih kurang sama dan aku beranggapan ia tetap sama untuk pengeluar kereta yang lain.

Untuk servis berkala, kos untuk kedua-dua jenis kereta ini agak sama, sama ada kos untuk buruh dan juga minyak enjin. Toyota lebih terkedepan dengan meyediakan check list untuk penyelenggaraan akan datang berserta dengan kosnya sekali.

Dari segi ruang menunggu untuk pelanggan,Toyota menyediakan tempat yang agak selesa dan turut menyediakan cofee machine yang minumannya pelbagai pilihan dari white coffee,nescafe,rico dan nestum. Manakala Perodua hanya menyediakan paket 3 in 1 yang agak murah jenamanya. Untuk kudapan kedua-dua pusat penyelenggaraan tidak menyediakan kuantiti yang mencukupi, seringkali kehabisan seawal pagi lagi.Dari segi kemudahan internet,Toyota menyediakan 2 komputer secara percuma.Kedua-dua pusat servis menyediakan surat khabar tetapi ruang menunggu Toyota agak besar berbanding Perodua.Dari segi servis, apa yang menarik Toyota menyediakan khidmat cucian secara percuma yang boleh difikirkan oleh Perodua sebagai nilai tambah untuk pelanggan.Tetapi dari segi layanan pelanggan,Pusat Servis Perodua memberikan penerangan yang secukupnya dan kelihatan lebih ramah serta berpengetahuan.Ia mungkin perkara subjektif dan berlainan di antara pusat servis tetapi sebagai syarikat yang mempunyai banyak cawangan standard of operation perlulah dikawal selia oleh semua pihak.

Mujur pada kali ini ia hanya mengambil masa 1 jam 30 minit.

Tip: Jangan membawa kekasih anda semasa servis kereta,jika tidak tak sampai 5 minit mereka akan menyuruh anda untuk menanyakan hal bila kereta anda nak siap.

No comments: