Monday, November 22, 2010

Sahabat,Dikau adalah Warna-Warna di dalam diri ini.

Cuaca pada pagi hari ini amat indah,tidak panas dan tidak terlampau sejuk.Dinginnya hanya bermain-main di permukaan kulit,tidak mencecah hingga ke tulang.Aku berjalan malas,sambil melihat burung layang-layang terbang bebas.

Seorang Sahabatku bertanya, apakah pandangan aku bila pertama kali berkenalan dengan dirinya.Aku bersandar malas,bukan kerna aku tidak tahu jawapannya,tetapi aku masih memikir-mikir jawapan yang baik yang harus aku beri,sesekali jari jemariku mengusap-ngusap dagu,kata orang bijak pandai itu tandanya orang yang sedang berfikir,entah la.Dengan tersekat-sekat seperti lewat nafas terakhir aku menjawap yang pada mulanya aku berasakan ada sesuatu yang istimewa dalam dirinya,lantas membuatkan aku ingin lebih mengenalinya.Dia melontarkan soalan lagi ibarat peluru machine gun( aku tidak tahu sama ada dia "kembang" atau memang sebegitu sifatnya;gelojoh ingin tahu,haha) ,sekarang bagaimana? Aduh, tatkala aku bermain-main dengan nombor di papan kekunci komputer, dia melontarkan soalan abstrak sebegini…aku membalas soalan dengan sebuah persoalan,bagaimana pandangan kamu terhadap diri kamu?Terus dia berdalih dan kembali melontarkan soalan yang sama,mungkin tidak paham bahasa yang aku tidak punyai sebarang jawapan…Tambah-tambah aku tidak tahu adakah ia tulus ikhlas inginkan jawapan atau sekadar melontar malas soalan itu.

Baiklah..sambil aku memandang ke jendela kehidupan aku menjawap(mungkin ada sinar jawapan di sana).Untuk semua yang ku kenali,setiap kali untuk setiap pertemuan, aku akan cuba mencari yang istimewa.Setiap kali untuk setiap perkenalan mungkin yang istimewa itu terpancul lebih, tetapi mungkin selepas tika perkenalan yang istimewa itu telah menjadi biasa-biasa sahaja.Tetapi percayalah setiap insan mempunyai kepelbagaian warnanya yang tersendiri dan aku cuba untuk menghargai setiap warna itu kerna aku percaya setiap warna itu sebenarnya adalah terbias dari warna-warna diri ini.Lihat alam,warnanya ada satu tetapi disebalik warna itu sebenarnya tergabung dari kepelbagaian warna dan corak. Untuk kamu,kamu adalah salah satu dari warna itu bagi aku.Mungkin juga kamu adalah warna yang paling terindah yang pernah ada dalam diri ini.

Dan untuk soalan kamu itu ini jawapannya.Cuaca hari ini masih sangat indah,begitu juga kamu sehingga kini.

No comments: