Monday, November 29, 2010

Ada Benda Yang Kita Sengaja Biarkan ia Putih

Bab Pertama.
Aku berbaring malas di sofa,lagak tipikal suami masa kini.Di tangan novel karangan John Grisham "A Time To Kill" sambil dihadapanku berputar Filem "The Social Network". Aku membaca sambil menonton untuk pura-pura tidak mendengar isteriku sedang bekerja di dapur.
Bab ini bersambung nanti ya...

Oleh kerana aku ada menulis tentang warna di sini, isteriku bertanya warna apakah dia di hatiku ini.Oh...kenapa setiap persoalan yang sulit selalu dikaitkan dengan warna.Aku terdiam, dia tersenyum,matanya berkelip. Mungkin menantikan jawapan yang berbunga-bunga dan yang indah-indah belaka,bisik hatiku. Aku buntu,mujur matanya yang redup itu membuatkan saraf-saraf otak kananku bekerja.Jawapku...Sayang,sebelum dikau hadir, mungkin hidupku ini hanya ada warna hitam dan putih, atau mungkin juga warna yang kelam-kelam sahaja. Tetapi selepas kehadiran dirimu itu,dikau telah mewarnakan lagi duniaku ini dengan seterang-terangnya.Ringkasnya dikau adalah pencorak warna di dalam hidupku ini.Dia diam, mungkin mengerti dan mungkin tidak...

Bersambung Bab Pertama tadi ya,
Abang,mintak maaf...suatu suara berkumandang dari dapur diikuti oleh bunyi derapan deras kaki menuju ke arahku.Sosoknya jelas, manja tapi tegas.

Abang...suaranya lemah disebalik sosoknya yang tegas itu.Mintak maaf sebab terkalerkan baju abang,pengakuannya ringkas.Aku terdiam dan tertunduk.Aku cuba belai hatiku ini dengan ucapan istiqhfar.Lalu dengan segala tenaga yang ada,perlahan-lahan aku mengangkat muka dan merenung tepat ke arah matanya itu.Sekali lagi matanya yang redup itu menyelamatkan keadaan.Dengan mulutku yang terketar-ketar aku titipkan suatu nasihat yang berguna untuknya agar dia ingat sampai bila-bila, harapku. Sayang...bisikku antara dengar dan tidak.Walaupun sayang adalah orang yang mewarnakan hidup abang dengan seterang-terangnya malah dengan warna yang paling indah sekalipun, tetapi percayalah ada benda yang di dalam hidup abang yang abang sengaja biarkan ia putih tidak berkaler. Dia tersenyum lalu ketawa...aku terkedu lalu tertunduk, membiarkan pandanganku jatuh tepat pada baju t-shirt putihku yang bertukar ke warna pink.

2 comments:

isma said...

woweeeee..
romantik jugak eh ko nih.
hahhaa

Shah said...

Luar nampak ganas, tapi jangan lupa dalam hati ada taman,haha :P