Monday, November 15, 2010

Mengapa Menulis

Aku ingin menulis.Namun aku sudah terlupa apa tulisan pertama aku dahulu dan apa tulisan terakhir aku.Kita belajar sedari abjad ke suku kata,kemudian perkataan, dari perkataan ke ayat-ayat yang lengkap sehingga dapat merungkai sebuah cerita.Ada dikalangan rakan-rakanku yang telah menulis buku,cerpen dan sebagainya, dan sudah tentu aku sangat kagum dengan kemampuan mereka.Untuk aku menulis hanyalah sebuah medium untuk aku menilai siapa diri ini,sebagai salah satu cara mengkoreksi diri,mungkin.

Sudah tentu catatan ini bukanlah seperti catatan di dalam Histoire de ma vie oleh Giancomo Casanova,The Rihla oleh Ibn Batuta.Ia juga bukanlah catatan perjalanan penuh (spiritual?) seperti Quran and Cricket oleh Farish A Noor, sudah tentu bukan seperti Like Flowing River oleh Paulo Coelho jauh sekali seperti Trilogi Cinta dan Kehidupan oleh Al-Fadh Hasrizal.Ia hanyalah catatan ringkas untuk aku mengenali diriku sementara berteduh di bawah pohonan kehidupan ini buat perjalanan yang abadi.Sebagai seorang suami, ayah,anak, pekerja, dan juga hamba-Nya.

Hidup ini terlalu pantas buat aku,dari bermain guli,menangguk ikan di anak sungai,belajar mengejar dan mencipta mimpi di usia baligh,mengenal erti keadilan,kesaksamaan di universiti,berkenalan dengan isteri di hari konvokesyen masing-masing dan berkahwin selepas setahunnya dan dikurniakan anak 10 bulan kemudian.Semuanya sangat indah. My name is Shah, this is my story....;P.

3 comments:

Yani said...

Welcome to blog-world shah!

Shah said...

thanks yani..mungkin menulis ini sbg terapi diri.

Fahmi Ismail said...

Shah...apa lagi, kutuk la Goh-men dalam blog hang ni..haha